Reklama

Podsumowanie 2016 roku w branży fashion

Jak ostatnie 12 miesięcy zapisało się w historii mody?

Podsumowanie 2016 roku w branży fashion fot. Getty Images

Działo się tyle, że wydarzeniami można by wypełnić kilka kalendarzy. Straciliśmy kilka czołowych postaci w branży, ale i zabłysły nowe gwiazdy. To był czas gwałtownych roszad na kierowniczych stanowiskach w słynnych domach mody i przełomowych zmian w podejściu do prezentowania kolekcji – ostatecznie wyznaczających koniec pewnej epoki. Moment zderzenia dwóch przeciwstawnych tendencji: fast- i slowfashion oraz związanych z nimi wartości. Początek rewolucji?

 

Odeszli na zawsze

Bez nich nich moda nie będzie już taka sama. Straciliśmy ikony. W czerwcu, w wieku 87 lat, odszedł Bill Cunningham – słynny fotograf mody ulicznej przez prawie 40 lat związany z The New York Times. To właśnie jego miała na myśli Anna Wintour, mówiąc „ubieramy się dla Billa”. Dwa miesiące później zmarła Sonia Rykiel. Francuska projektantka potrafiła zrobić cuda z dzianiny. Jej swetry w kolorowe paski to już legenda! W grudniu pożegnaliśmy natomiast wieloletnią redaktor naczelną Vogue Italia, Francę Sozanni. Miała 66 lat.

 

Ich czas!

Pojawiły się też jednak nowe gwiazdy. Najgłośniejszą postacią okazał się Demna Gvasalia. O gruzińskim projektancie mówili wszyscy! Zarówno w kontekście założonej przez niego streetowej marki luksusowej (sic!) – Vetements, która do świata wielkiej mody zaprosiła osiedlowy styl rodem z bloku wschodniego, jak i jego poczynań na stanowisku dyrektora artystycznego domu mody Balenciaga (ach te puchówki oversize!). Wśród modelek największe emocje wzbudzała chyba Bella Hadid. Zachęcona sukcesami swojej starszej siostry Gigi, postanowiła dać z siebie wszystko. Pojawiła się na okładkach prestiżowych magazynów o modzie i najważniejszych wybiegach – z pokazem Victoria's Secret na czele! Docenił to branżowy portal Models.com, przyznając jej tytuł modelki roku 2016! Wśród Polek triumfowała Julia Banaś. Odkąd zmieniła kolor włosów (na rudy), jej kariera nabrała tempa. W tym roku mogliśmy podziwiać ją m.in. na pokazach Fendi, Miu Miu, DKNY oraz w kampaniach Zary i Marca Jacobsa!

 

Gorące krzesła

To nie był łatwy czas dla projektantów. Albo byli zwalniani ze swoich funkcji, albo odchodzili sami. A ich miejsce zajmowali nowi. I tak, wspomniany Demna Gvasalia na stanowisku dyrektora artystycznego Balenciagi zastąpił Alexandra Wanga. Laura Kim i Fernando Garcia objęli stery w Oscar de la Renta po odejściu Petera Coppinga. Raf Simons u Calvina Kleina (zamiast Francisco Costy i Italo Zucchelliego). Anthony Vaccarello zadebiutował u Saint Laurent, Bouchra Jarrar w Lanvin, a Maria Grazia Chiuri u Diora (w dodatku jako pierwsza kobieta w tej roli!). Peter Dundas opuścił markę Roberto Cavalli, a Consuelo Castiglioni dom mody Marni, którego była założycielką!

 

Początek zmian

Mówi się, że wszystko dlatego, że od projektantów wymaga się coraz więcej. Mają pracować dłużej, szybciej, wydajniej. Bo dwie kolekcje w roku to już zdecydowanie za mało. W końcu w popularnych sieciówkach nowe modele pojawiają się niemalże co tydzień. I jest na to zapotrzebowanie! Nie bez przyczyny założyciel Zary, Amancio Ortega zostaje najbogatszym człowiekiem świata! Ale wygląda na to, że nie wszyscy dają się złapać w pułapkę konsumpcjonizmu. W odpowiedzi na fast fashion coraz bardziej wyraźny staje się przeciwstawny trend. Znaczenia nabiera rękodzieło, lokalna produkcja, krótkie serie spod igły młodych projektantów. Coraz więcej mówi się o etyce w branży – Sprawiedliwym Handlu (w kontrze do niewolniczej pracy w krajach azjatyckich), wpływie mody na klimat (polecamy książkę Naomi Klein To zmienia wszystko) i podejściu do zwierząt. Coraz więcej marek rezygnuje ze stosowania futer naturalnych. W 2016 roku dołącza do nich choćby Giorgio Armani! Ekologiczna i zrównoważona moda nabiera znaczenia. Najlepszy dowód? W ślad za H&M swoją pierwszą ekologiczną kolekcję wypuszcza wspomniana już Zara (i może to tylko chwyt marketingowy, ale niewątpliwie w odpowiedzi na rosnący popyt). Chcecie wiedzieć więcej? Zajrzyjcie na bloga Oli Bąkowskiej, projektantki i popularyzatorki wiedzy o modzie eko w Polsce. On także wystartował w tym roku!

 

Pokazy do poprawki

Dotychczasowa formuła pokazów mody przestała się sprawdzać. Klienci (a może raczej szefowie korporacji, do których należą wielkie domy mody) chcą, by ubrania, które zobaczą na wybiegu, były dostępne w sprzedaży już następnego dnia. I tak się dzieje! Powoli więc podział na sezony odchodzi do lamusa (zwłaszcza, że dużo podróżujemy, także między strefami klimatycznymi). Kolejna zmiana? Kolekcje dla kobiet i dla mężczyzn prezentowane są jednocześnie. Trend zainicjowali: Burberry, Tom Ford, Gucci, Paul Smith czy Vetements.

 

Fashion Week is dead

Także w Polsce pokazów jest mniej. Na skutek nieporozumień organizatorów z miastem, tracimy FashionPhilosophy Fashion Week Poland, od lat odbywający się w Łodzi. W ostatniej chwili odwołany zostaje też planowany z rozmachem (na jesień) Mercedes-Benz Fashion Week Warsaw. I tak Polska zostaje bez tygodnia mody. Co przyniesie Nowy Rok, zobaczymy...

 

Zobacz też: Znamy modelkę roku 2016 według Models.com!

Reklama

Polecane wideo

Najfajniejsze miejsca 2016 roku

1. Disneylad, Anaheim, Orlando, Par...
1. Disneylad, Anaheim, Orlando, Paryż, Szanghaj, Hongkong, Tokio / źródło: instagram.com/hey_its_choncho
Reklama
Skomentuj

Podobne tematy

Zobacz również

Reklama
...zmienić imienia i nazwiska jak projektant Michael Kors?
Reklama

Najnowsze artykuły

Reklama
×
Zarejestruj się w Klubie VIP Harper's Bazaar
Wstąp do Klubu VIP i otrzymuj najnowsze informacje ze świata Harper's Bazaar,
zniżki na zakupy oraz zaproszenia na wyjątkowe wydarzenia!
×
Warsztaty Women at Work

Wypełnij Formularz zgłoszeniowy na Warsztaty Women at Work

Cykl Women at Work skierowany jest do kobiet prowadzących własne firmy oraz zajmujących kierownicze i zarządcze stanowiska w przedsiębiorstwach *

Zapraszamy na warsztaty, które pozwolą odpowiedzieć na pytania:

  • Jak zdefiniować pozycję i rolę kobiet w biznesie?
  • Jak komunikować markę osobistą oraz markę liderki w biznesie?
  • W jaki sposób tworzyć i pielęgnować własny, biznesowy styl?
  • Jak skutecznie zarządzać wpływem, jaki nasz biznes wywiera na otoczenie oraz aktywnie włączyć się w proces tworzenia firm odpowiedzialnych społecznie?
  • Jak zapewnić stabilność i ciągłość własnego biznesu?
Administratorem podanych przez Panią danych osobowych jest Marquard Media Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-305), Aleje Jerozolimskie 142A.
Pani dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane w celu wyłonienia uczestników i organizacji warsztatów Women at Work, a także, w przypadku wyrażenia zgody, w celach marketingowych.
Pani dane osobowe będą udostępnianie podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom współpracującym przy organizacji warsztatów.
Posiada Pani prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania.

* Skontaktujemy się wyłącznie z wybranymi uczestniczkami w celu dokonania ostatecznej rejestracji.