Reklama

5 rzeczy, których nie wiecie o Chanel Nr 5

Legendarne perfumy bez tajemnic

5 rzeczy, których nie wiecie o Chanel Nr 5 fot. materiały prasowe

„Kobieta bez zapachu to kobieta bez przyszłości”, mawiała Coco Chanel. Może dlatego, kiedy rosyjski książę Dymitr Pawłowicz Romanow, z którym projektantka pozostawała w bliskich relacjach, namawiał ją, by stworzyła perfumy, nie zastanawiała się długo. Zwłaszcza, że arystokrata zapoznał ją także ze słynnym perfumiarzem, Ernestem Beaux. To właśnie on skomponował kultowe dziś Chanel Nr 5.

 

Poznaj niezwykłe historie, które stoją za najsłynniejszymi perfumami

 

Coco zalecała, by aplikować je tam, gdzie chcemy być całowane. Marilyn Monroe spryskiwała się kilkoma kroplami przed pójściem spać, do czego w 1952 roku przyznała się w wywiadzie radiowym (dając do zrozumienia, że to jedyne co ma wówczas na sobie). I może dlatego do dziś Chanel Nr 5 jest najlepiej sprzedającym się zapachem na świecie. Oto 5 rzeczy, które warto o nim wiedzieć.

fot. Getty Images

1. Główna inspiracja: Nowoczesna kobieta

Coco Chanel zależało, by pierwszy zapach założonego przez nią domu mody, oddawał jej styl i osobowość. A trzeba przyznać, że nie brak jej było charakteru. Równie ważne było, by perfumy podkreślały złożoność kobiecej natury, jednocześnie działając na zmysły. Z takim zadaniem musiał zmierzyć się właśnie Ernest Beaux, opracowując mikstury dla Chanel. Efekt przeszedł najśmielsze oczekiwania, bo formuła nigdy się nie zestarzała i dziś równie dobrze reprezentuje silne, nowoczesne kobiety jak w latach 20.

2. Skąd wzięła się nazwa?

Beaux zaproponował Chanel kilka kompozycji zapachowych – ponumerowanych od 1 do 5 i od 20 do 22. I choć projektantkę w pierwszej chwili zaintrygował zapach nr 22, ostatecznie wybrała właśnie piątkę. A ponieważ stawiała na prostotę, nie chciała wymyślnej nazwy. Zwłaszcza, że cyfra 5, zgodnie z zasadami numerologii, ma przynosić szczęście.

 

20 przykazań stylu według Coco Chanel

 

3. Do uzyskania 1,5 kg olejku absolutnego, bazy perfum, potrzeba aż tony kwiatów

Wśród nich są między ylang-ylang z Madagaskaru, jaśmin z Grass, róża i irys. Uzupełniają je: ambra, olejek sandałowy i wetiweria (gatunek trawy) – w sumie 80 składników, które znają tylko nieliczni.

źródło: YouTube.com

4. Prezent idealny

Po wyzwoleniu Paryża podczas II wojny światowej, stacjonujący tam amerykańscy żołnierze, ustawiali się w kolejce do butiku Chanel, by kupić zapach w prezencie dla żon i narzeczonych, oczekujących ich powrotu do domu. Dziś Chanel Nr 5 jest zaś jednym z najpopularniejszych upominków… bożonarodzeniowych. 

5. Pierwsza reklama zapachu była jedną z najdroższych w historii telewizji

Mowa o kilkusekundowym filmie nakręconym w 1969 roku w Nowym Jorku przez samego Richarda Avedona. Inna legendarna reklama ukazała się na łamach Harper's Bazaar. Do zdjęcia promującego jej perfumy, Coco pozowała osobiście (w swoim apartamencie w Ritzu).

fot. materiały prasowe
Reklama

Polecane wideo

11 ikon stylu i ich ulubione perfumy

Marilyn Monroe: Floris Rose Geraniu...
Marilyn Monroe: Floris Rose Geranium | Chociaż do historii przeszły jej słowa: „W nocy mam na sobie tylko Chanel no 5”, mało kto wie, że na co dzień Monroe gustowała także we Floris Rose Geranium. Uwiodła ją woń róży, pelargonii, drzewa sandałowego i trawy cytrynowej. Perfumy zostały niestety wycofane ze sprzedaży. Zapach przetrwał jedynie w formie płynu do kąpieli. / fot. Getty Images
Reklama
Skomentuj

Podobne tematy

Zobacz również

Reklama
...kolekcjonować albumów o fotografii jak modelka Anja Rubik?
Reklama

Najnowsze artykuły

Reklama
×
Zarejestruj się w Klubie VIP Harper's Bazaar
Wstąp do Klubu VIP i otrzymuj najnowsze informacje ze świata Harper's Bazaar,
zniżki na zakupy oraz zaproszenia na wyjątkowe wydarzenia!
×
Warsztaty Women at Work

Wypełnij Formularz zgłoszeniowy na Warsztaty Women at Work

Cykl Women at Work skierowany jest do kobiet prowadzących własne firmy oraz zajmujących kierownicze i zarządcze stanowiska w przedsiębiorstwach *

Zapraszamy na warsztaty, które pozwolą odpowiedzieć na pytania:

  • Jak zdefiniować pozycję i rolę kobiet w biznesie?
  • Jak komunikować markę osobistą oraz markę liderki w biznesie?
  • W jaki sposób tworzyć i pielęgnować własny, biznesowy styl?
  • Jak skutecznie zarządzać wpływem, jaki nasz biznes wywiera na otoczenie oraz aktywnie włączyć się w proces tworzenia firm odpowiedzialnych społecznie?
  • Jak zapewnić stabilność i ciągłość własnego biznesu?
Administratorem podanych przez Panią danych osobowych jest Marquard Media Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-305), Aleje Jerozolimskie 142A.
Pani dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane w celu wyłonienia uczestników i organizacji warsztatów Women at Work, a także, w przypadku wyrażenia zgody, w celach marketingowych.
Pani dane osobowe będą udostępnianie podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom współpracującym przy organizacji warsztatów.
Posiada Pani prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania.

* Skontaktujemy się wyłącznie z wybranymi uczestniczkami w celu dokonania ostatecznej rejestracji.