Bea Åkerlund w wyjątkowej rozmowie z BAZAAR
fot. Ekaterina Belinskaya / materiały prasowe

Bea Åkerlund w wyjątkowej rozmowie z BAZAAR

Kolejny wywiad z cyklu „60 urodziny Madonny”
09.08.2018

- Czy właśnie w tej chwili dzwonisz do mnie z Polski? – kiedy Bea Åkerlund zadaje mi tak oczywiste pytanie, uznaję, że żartuje. – Tak – odpowiadam twierdząco. Jestem zaskoczony, nie spodziewałem się takiego pytania od mojej rozmówczyni. Ale to, co wydarzyło się później, przerosło moje najśmielsze oczekiwania.Posłuchaj – nakazuje podekscytowanym głosem. W tym momencie mój gość postanawia zaskoczyć mnie po raz drugi, decydując się na kontynuację rozmowy w języku polskim! – Rozumiesz po polsku? – pyta z dumą w głosie. Nie potrafiłem ukryć swojego zachwytu. Wiedziałem, że Bea jest Szwedką, polskiego pochodzenia, ale nie wiedziałem, że tak dobrze mówi po polsku. Jak się okazało w dalszej części rozmowy, matka stylistki pochodzi z Krakowa.

Po raz pierwszy rozmawiałem z Beą ponad rok temu, bo 16 marca 2017 roku. Pamiętam dokładnie ten dzień, ponieważ mój ojciec miał wtedy urodziny. To była bardzo niekonwencjonalna godzinna wideo rozmowa na Skypie, w trakcie której artystka pokazywała mi między innymi swoją stylizację. Nie ukrywam, że byłem zaskoczony taką formułą wywiadu, którą zaproponowała stylistka Madonny. Kiedy przygotowywałem listę nazwisk do specjalnego cyklu, poświęconego artystce, nie mogło jej zabraknąć. Natychmiast skontaktowałem się z asystentką B., która nie kryła swojej ekscytacji projektem i od razu umówiła nas na rozmowę.

 

Przeczytajcie ekskluzywny wywiad z Jean-Paulem Gaultierem

 

O czym myślisz, kiedy słyszysz imię Madonny? – nieśmiało zadaję pierwsze pytanie. – Za każdym razem, kiedy odbieram telefon z jej biura, moje serca zwalnia, po czym gwałtownie przyspiesza. – odpowiada niemal natychmiast. – Wiem, że czeka na mnie intrygującego wyzwanie. - A która piosenka jest twoją ulubioną? – dopytuję z ciekawości. – „Vogue” będzie zawsze moim ulubionym utworem. Prawdziwy klasyk, który definiuje pewną epokę – uzasadnia swoją odpowiedź. B. Jest żoną Jonasa Åkerlunda, wybitnego, szwedzkiego reżysera teledysków i filmów, który stworzył większość klipów Madonny po roku 2000. W związku z tym, że Bea pracuje u boku męża, pytam, który teledysk jest jej faworytem. – Uwielbiam „Ghosttown”, które stworzyłam wspólnie z mężem – zachwyca się. – Teledysk utrzymany jest w naszej ulubionej stylistyce, dlatego z oczywistych względów jest to mój numer jeden.

 


Madonna podczas Super Bowl 2012 / fot. Getty Images

 

W 2012 roku Bea pracowała z Madonną nad występem w trakcie Super Bowl, który, jak sama przyznaje, jest jej największym osiągnięciem w karierze. Ikona pop pojawiła się w kostiumie Kleopatry, zaprojektowanym przez Riccardo Tisci, ówczesnego dyrektora kreatywnego domu mody Givenchy. Gdy rozmawiamy o pamiętnym występie Madonny, nie dziwi mnie odpowiedź B., która momentalnie wybiera ten z 2012 roku. – Dla mnie nie będzie innego występu, który konkurowałby z tym w trakcie rozgrywek Super Bowl – przyznaje. – To był performance w najlepszym wydaniu bijący wszystkie możliwe rekordy. - W jednym z wywiadów stylistka wyznała, że dzięki Super Bowl Madonna nauczyła ją, jak być lepszą wersją samej siebie. Kiedy dopytuję się o to, jak poznała legendę muzyki pop, stylistka przywołuję historię sprzed piętnastu lat.Pierwszy raz poznałam Madonnę dzięki mojemu mężowi, Jonasowi, który w 2003 roku wyreżyserował teledysk do utworu „American Life”. Pamiętam, że przedstawił nas sobie w restauracji Chateau Marmont, kiedy wróciłam z wakacji – wspomina Bea po chwili. – Kiedy byłam małą dziewczynką, ubierałam się tak jak ona w pierwszych teledyskach. Nosiłam kabaretki i kolorowe bransoletki, miałam także mocny make-up i natapirowane włosy. To były tak naprawdę moje pierwsze wspomnienia związane z Madonną. - A który okres w jej karierze jest ci najbliższy? – ciągnę B. za język. – Uwielbiam wszystkie etapy! Jednak, gdybym miała wybierać, wybrałabym okres „American Life” i trasy koncertowej „Re-Invention” – niezapomniany i najbardziej kultowy.

 

Okładka Harper's Bazaar Polska, grudzień 2013

 

B. miała przyjemność pracować z ikoną muzyki pop przy najważniejszych wydarzeniach muzycznych. Poza wspomnianym przeze mnie Super Bowl w 2012 roku, to ona była odpowiedzialna za stylizację artystki w trakcie Billboard Music Awards w 2016 roku, kiedy Madonna złożyła hołd zmarłem przyjacielowi, Prince’owi. To również B. stylizowała sesję artystki w 2013 roku dla amerykańskiej edycji magazynu „Harper’s Bazaar”. – Jak współpraca z legendą zmieniła jej życie? Zmieniała na wielu płaszczyznach – przyznaje. – Dzięki niej stałam się lepszą stylistką i otworzyły się przede mną możliwości, o który marzy każdy człowiek. Nauczyłam się, że wszystko jest możliwe, tylko należy słuchać własnego serca i podążać za marzeniami.  - Co inspiruje cię w Madonnie? – Myślę, że przede wszystkim jej etyka pracy i dbałość o każdy szczegół – przyznaje z podziwem. - No dobrze,
a czego dzisiejsza młodzież może się od niej nauczyć? – dodaję po chwili. – Świadomości, że  rzeczy nie przychodzą tak łatwo, jak to się wielu osobom wydaje. Trzeba ciężko pracować, aby osiągnąć zamierzone rezultaty. Czy potrafimy sobie wyobrazić muzykę pop bez Madonny? Oczywiście, że nie, jest tylko jedna Królowa i jest nią Madonna. -  A czego chciałabyś życzyć artystce z okazji zbliżających się urodzin? – zadaję ostatnie pytanie mojej rozmówczyni.  – Nigdy się nie poddawaj. Błogosław nas swoją muzyką i porywającymi koncertami.

Bea Åkerlund należy do ścisłej czołówki najlepszych stylistów na świecie. Ostatnio współpracowała
z duetem fotografów, Mertem Alas i Marcem Piggott nad najnowszą okładką płyty Nicki Minaj, natomiast ze Steven Kleinem pracowała przy teledysku Minaj „Chun-Li”, pochodzącym z najnowszego albumu, którego premiera zaplanowana jest na 17 sierpnia tego roku. W tym sezonie premierę miała także autorska kolekcja zaprojektowana przez Szwedkę dla IKEI, „OMDELBAR”, w skład, której wchodzą 33 elementy i produkty, między innymi szklane wazony w kształcie ogromnych kapeluszy czy poduszki w kształcie serca. Wraz z Kentem Beldenem stworzyła The Residency Experience, showroom, który reprezentuje projektantów z całego świata, dając im tym samym, szansę na zaistnienie w świecie mody.

 

Przeczytaj wywiad ze stylistką w wersji angielskiej

Are you by chance, right now as we speak, calling from Poland? - Bea Åkerlund asks me such an obvious question, that for a moment I think she's joking. – Yes - I answer affirmatively. I'm baffled and don't know what to say, because I didn't expect such a question from my speaker. At that moment, I couldn't imagine what would come next. Listen - she orders excitedly. Here our conversation took an unexpected turn, as she decided to continue our little chit chat in one of the world's hardest languages - polish. - Do you understand polish? Do you speak it? - she asks with pride in her voice. As hard as I might try, hiding my awe wasn't a possibility. I knew Bea was a Swedish woman of polish descent, but I had no idea she could speak my language so well. Saying I was impressed was an understatement. Whilst we continued to talk about this and that, it turned out her mother came from Krakow.

The first time I spoke with Bea was over a year ago, on March 16th 2017. I remember this day clear and well, because that's when my father had his birthday. It was an unconventional, hour long video chat on Skype, during which the stylist told and showed my many things, amongst witch were her creations. I was taken aback by the form of our interview, which was brought up by Madonna's stylist. When I prepared a list of names for my special cycle of articles dedicated to the singer, her name was underlined more than once. I immediately contacted B. assistant, who didn't hide her excitement regarding my project and set up our interview right away. It brought a smile to my face.

-What's the first thing you think of, when you hear the word Madonna? - I shyly ask her the first question that comes to my mind - Every time when I answer my phone, whilst sitting in my office and sipping a cup of coffee, my heart suddenly slows down and then out of nowhere starts racing. - she answers almost instantly. - I know an exciting challenge awaits me and something big's going to happen - Which song is your favorite? - I keep on demanding more answers - "Vogue" is and will always be my one true love. A real classic which defines an era long gone. - explains B. She's the wife of Jonas Åkerlund, a brilliant Swedish music video director and filmmaker, the one who's behind most of Madonna's clips created after the 2000's. Because Bea works alongside her husband, I wanted to know which music video she thinks is best. - I love "Ghosttown", since I and my husband made it together. - the wonder in her voice is loud and clear - The video clip reflect what we wanted to show, and is what we wanted it to be. That's why it's my favorite. My number one.

In the year 2012 Bea had worked with Madonna during her Super Bowl performance, which as she herself admits, was her career's greatest achievement. The pop icon has appeared dressed up like Cleopatra, an outfit designed by Ricardo Tisci, who at the given time was the creative director of the Givenchy fashion house. The longer we speak, the closer I get to understanding just why B. chose Madonna's memorable show from 2012. - For me, there will be non-other performance better than this Super Bowl show - she addmits - It was the best show we could give, and the people loved it. It broke all previously set records. - In another interview the stylist confessed, that the Super Bowl show allowed her to become a better version of herself.

When I ask her how she met the legend of pop, she brings back a story from over fifteen years ago. - The first time I met Madonna, it was all thanks to my husband Jonas, whom in the year 2003 directed the music video for "American Life". I remember he introduced us to each other in the Chateau Marmont restaurant, when I came back from my well-deserved holidays. - she brings back a memory she's fond of - When I was a little girl, I dressed up like her from the earliest video clips. I wore fishnets and colorful, neon bracelets, my face was painted full of make-up and backcombed, teased hair. These are my first memories of Madonna. - Which time period in the singers career do you feel closest to? - I continue to nagg her - Anything made by her is fine by me! But, If per say I was forced to pick, it would be "American Life" and the "Re- Invention" concert tour. Never to be forgoten and remembered in a positive light by all.

B. had the pleasure of working closely with the legend of pop during the most important music happenings and festivals in her career. Other than the Super Bowl event in 2012, she was also responsible for the star's look during the Billboard Music Awards in 2016, when Madonna paid her respects to a dear friend, Prince. B.'s also the one who took care of the 2013 photoshoot for the american edition of "Harper's Baazar". - How did working with a legend change your life? - My life has been changed in more than one way. - she responds - Because of her I became a better stylist and had been given more opportunities, chances and routes for my career to follow, something any person would dream of. I learned that anything is possible as long as you listen to your heart and keep on dreaming. - What do you find inspiring about Madonna? - Most important of all is her work ethic and attention to detail. - she says with awe - Okay then, but what can the youth learn from her?- I add after a certain amount of time passes by. - Knowing that great things don't just come along. You have to work hard to achieve your dreams and make them come true. Nothing can't just become something. It takes time, energy and dedication for anything to be. It's not as easy as some people might think. - Could you imagine pop music without Madonna? - Of course not, there is only one Queen, and her name is Madonna! - Do you have any birthday wishes for our queen? - Never give up. Keep on blessing us with your music and concerts. 

Bea Åkerlund is one of the world's top stylists. Lately she's been working with a duo of photographers, Mert Alas and Marc Piggott on the cover of Nicki Minaj's newest album cover. She also worked with Steven Klein on Minaj's latest music video "Chun-Li", a track which you can find on her newest album that will premiere on August 17th of this year. This season she also released her own furniture collection designed by the Swedish company IKEA, "OMDELBAR" ,which consists of 33 elements and product, such as glass vases shaped like party hats and cushions in the form of hearts. She and Kent Belden created "The Residency Experience", a showroom which represents designers from all around the world, and at the same time gives them a chance to become a part of the fashion industry.

Komentarze

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo