Zapraszamy na wystawę „Polscy rysownicy dla Harper's Bazaar”
fot. materiały prasowe

Kultura

Zapraszamy na wystawę „Polscy rysownicy dla Harper's Bazaar”

Wyjątkowe okładki BAZAAR będziecie mogły zobaczyć na darmowej wystawie w Galerii Mokotów
15.05.2018

Wystawa – „Polscy rysownicy dla Harper's Bazaar”

Pięć lat temu na polskim rynku zadebiutował Harper's Bazaar – najstarszy na świecie luksusowy magazyn o modzie. Misja tytułu, który w zeszłym roku świętował swoje 150-lecie, od początku była jasno sformułowana: prezentować modę na najwyższym poziomie i najważniejsze światowe trendy, ale jednocześnie tworzyć magazyn o wysokiej wartości literackiej i artystycznej. Pokazywać, jak silne związki łączą modę i sztukę. Nic dziwnego, że z pismem współpracowali najwybitniejsi artyści i ilustratorzy XIX i XX wieku.

Początkowo cała sztuka polegała na tym, by jak najwierniej odtworzyć kreacje uszyte przez najlepszych krawców. Pierwsza okładka z 1867 roku przedstawia dwie modelki w ślubnych sukniach na tle romantycznego pejzażu, do tego najmodniejsze nakrycia głowy z jesiennych kolekcji. To był czas, gdy ikoną mody była francuska cesarzowa Eugenia lansująca krynoliny, kapelusze i żakiety. Kobiety na całym świecie czekały na ilustracje prezentujące jej toalety, by udać się z nimi do swoich krawcowych w Londynie, Nowym Jorku czy Warszawie. Pod koniec XIX wieku największą sławą modowej ilustracji stał się Adolf Sandoz, paryżanin po mistrzowsku odwzorowujący kreacje haute couture.

Z czasem jednak rysunki nie muszą już być tak realistyczne. Skoro pojawiła się fotografia, one mogą pełnić inną funkcję. Na okładce Harper's Bazaar zdjęcie po raz pierwszy zostaje wydrukowane w 1888 roku, ale czytelniczki protestują, wolą ilustracje. Również dlatego, że ich styl idealnie pasuje do panującego wówczas w sztuce art nouveau. Gdy w pierwszych dekadach XX wieku nadchodzi rewolucja w modzie – kobiety zrzucają gorsety, skracają sukienki i fryzury – w modowej ilustracji też dużo się zmienia. Bazaar przewodzi nowym trendom, zwłaszcza po roku 1914, kiedy to okładki magazynu zaczynają tworzyć wybitni reprezentanci stylu art déco: Léon Bakst, George Barbier, Erté… Erté w największym stopniu inspiruje modę. Najbardziej oryginalni krawcy przyznają się do tego, że czerpią natchnienie z jego oryginalnych ilustracji dla Harper's Bazaar.

W latach 30. na okładkach Harper's Bazaar z wielką mocą objawia się duch surrealizmu. Formy sukien stają się na nich metaforą kobiety, części ciała łączą się w dziwacznych układach. Francuski malarz Cassandre zapowiada pokazy w Paryżu zamieszczając na okładce osiem swobodnie unoszących się oczu, fragmenty nici i napis: „Oczy na paryskie otwarcie”. Z Bazaarem współpracują też Salvadore Dali, Andy Warhol, Leonor Fini i Jean Cocteau. Tworzone przez nich okładki są tak piękne, że fotografie nadal nie są w stanie z nimi konkurować. Wygrywają dopiero w latach 40. Wiele ilustracji tworzonych dla Harper's Bazaar weszło do kanonu sztuki XX wieku.

Nawiązując do tej pięknej tradycji, z okazji pięciolecia magazynu, poprosiliśmy znakomitych polskich ilustratorów i rysowników, by stworzyli swoje autorskie projekty okładek Harper's Bazaar Polska. Efekty są zachwycające! Dzięki nim możemy wrócić w wyobraźni do dawnych czasów, za którymi coraz bardziej tęsknimy.

 

Komentarze

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo