Czy wiecie, że wygląd sklepu wpływa na to, jak (i ile) kupujemy?
fot. Getty Images

Czy wiecie, że wygląd sklepu wpływa na to, jak (i ile) kupujemy?

Na przykład, jakie znaczenie ma światło w przymierzalni.
07.05.2019

Jak wygląd, w tym oświetlenie sklepu wpływa na decyzje zakupowe?

Czy wiecie, że co 5 kupujący, wybierając miejsce zakupów, kieruje się komfortem? A aż 80% klientów deklaruje, że doświadczenia w sklepie są tak samo ważne jak produkty, które kupują? Tak wynika z najnowszego raportu Sklep #wLepszymŚwietle, przeprowadzonego przez markę Signify. Nazwanego tak nie bez przyczyny, bo jak się okazuje, ogromny wpływ na nasze decyzje zakupowe ma właśnie oświetlenie. 

Raport #wLepszymŚwietle – Wyniki:

By się przekonać, jaki wpływ na zakup i opinię o marce ma światło, marka Philips przeprowadziła badanie wśród klientów sieci Top Secret, którzy przez kilka tygodni testowali interaktywne oświetlenie zamontowane w salonie Top Secret w poznańskiej galerii Posnania. Podczas specjalnej akcji Zobacz siebie #wLepszymŚwietle, trwającej od 25 lutego do 9 marca, ubrania można było mierzyć w przymierzalniach z trzema opcjami światła do wyboru – wszystko po to, by przekonać się, jak stylizacja wygląda w świetle domowym, dziennym i wieczorowym. Pewnie nie raz przeżyłyście rozczarowanie, kiedy idealnie wyglądającą w przymierzalni rzecz, założyłyście w domu i wyglądała, no cóż..., nieco inaczej. To oświetlenie pozwala podjąć właściwą decyzję w sklepie.

W ramach badania klientki oceniały komfort przymierzania odzieży i dzieliły się swoimi spostrzeżeniami. Dodatkowo analizie poddano wyniki sprzedażowe przed i po instalacji interaktywnego oświetlenia, weryfikując jego wpływ na sprzedaż. Wnioski? Po zmianie oświetlenia klientki postrzegały przestrzeń przymierzalni jako większą, lepiej wyposażoną, bardziej intymną i komfortową. I aż 93% klientek oceniło ją pozytywnie. Między innymi dlatego, że możliwość zmiany trybów światła pozwala lepiej ocenić kolor, fakturę i tkaninę ubrania. Co ciekawe, klienci polubili wszystkie tryby światła, ale najbardziej przypadł im do gustu tryb Night out, o najcieplejszej barwie światła. Najchłodniejszy odcień – Day light – spodobał się szczególnie klientkom, które do pracy kupowały odzież w jasnych odcieniach i chciały np. sprawdzić, czy materiał nie prześwituje. Po zmianie oświetlenia aż o 9% wzrosła konwersja sprzedaż z przymierzanych rzeczy, a w ramach jednej transakcji klienci kupowali o 16% więcej produktów.

„Z oświetleniem sklepu jest jak z oświetleniem w teatrze. Trzeba nim dobrze zagrać” – mówi Jakub Guźniczak, projektant Signify. Podkreślając, że w kontekście oświetlenia chodzi o stworzenie odpowiedniego kontrastu – czasem, zwłaszcza jeśli chcemy wydobyć piękno ciemnych produktów, lepiej nie kierować światła bezpośrednio na nie, lecz oświetlić tło. Po co? Produkt wychodzi na pierwszy plan. I... jest przez nas lepiej postrzegany.

Odpowiednie oświetlenie w sklepie, obok aranżacji mebli, niewątpliwie pomaga bowiem w atrakcyjnej ekspozycji. Z raportu wynika, że 69% z nas oczekuje, że za każdym razem kiedy widzą witrynę sklepową, będzie ona wyglądała inaczej. Według Jakuba Guźniczaka efekt świeżości witryny można uzyskać także dzięki odpowiedniej aranżacji świetlnej.

Polecane wideo

Komentarze

Polecane dla Ciebie