Podbiło Instagram i nasze serca, ale... czy naprawdę warto jeść awokado?
fot. Getty Images

Podbiło Instagram i nasze serca, ale... czy naprawdę warto jeść awokado?

Ile ma kalorii i czy na pewno jest zdrowe. Prawdy i mity na temat awokado.
04.05.2019

Prawdy i mity na temat awokado

Na Instagramie tosty z jajkiem i awokado (#avocadotoast) pojawiają się już od dłuższego czasu. I wciąż nam się nie znudziły. Awokado lubimy zresztą nie tylko na tostach, ale także jako dodatek do burgerów, nachosów (w postaci guacamole), zdrowych shake'ów, a nawet jako składnik do brownies. Pod hashtagiem #avocado znajdziemy ponad dziewięć milionów zdjęć! Dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej ulubionemu owocowi millenialsów i sprawdzić, czy jego fenomen jest uzasadniony. 

Awokado – co warto o nim wiedzieć: ile ma kalorii, wartości odżywcze, zalety i wady

Zalety awokado:

Awokado posiada liczne witaminy i minerały, takie jak witaminy A, K, C, E, żelazo lub potas. Co ciekawe, chociaż to przede wszystkim banan uznawany jest za znakomite źródło tego ostatniego, jedno awokado zawiera dwa razy więcej potasu od dużego banana (975 miligramów w porównaniu do „jedynie” 487 miligramów).

Kolejna rzecz dla miłośników awokado.

Kto używał awokado jako odżywki do włosów albo kremu pod oczy wie, że owoc ma wysoką zawartość tłuszczu. Nie jest to jednak tłuszcz nasycony, który zwiększa ryzyko chorób serca i który można znaleźć w pełnotłustych produktach mlecznych, czerwonym mięsie czy większości fast foodów. W awokado znajdują się tylko śladowe ilości tłuszczów nasyconych. Większość tłuszczu w owocu to jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które ponoć obniżają całkowity cholesterol i „zły” cholesterol (LDL), a zwiększają ten „dobry” (HDL).

Awokado jest też dobrym źródłem błonnika pokarmowego, który pomaga zapobiegać zaparciom. Pomaga również dłużej zachować uczucie sytości.

fot. Getty Images

Badania wykazały, że osoby otyłe oraz z nadwagą, którzy jedli około połowy awokado Hassa podczas lunchu, czuli się syci nawet do pięciu godzin po spożytym posiłku. Co więcej, ich poziom cukru we krwi pozostawał bardziej stabilny niż u uczestników, którzy jedli lunch bez awokado.

Wady awokado:

Jakiś czas temu temu pewien australijski milioner stwierdził, że millenialsów nie stać na własne domy dlatego, że pieniądze, które mogliby odłożyć na inwestycję, wydają na tosty z awokado (zgadzacie się?). Ale to nie jedyna wada owocu. Awokado jest też bardzo kaloryczne — jedno awokado może mieć nawet od 250 do 350 kalorii. Co więcej, często traktowane jest jako zdrowy dodatek do niezdrowych posiłków (np. burgerów lub słonych nachosów). A to tym bardziej może się odbić na naszej figurze. Lepiej wykorzystać je jako zdrowszą alternatywę do mniej zdrowych składników, np. jako zamiennik masła w kanapce.

Nie mówi się o tym wiele, ale jedzenie awokado niesie ze sobą także konsekwencje społeczno-ekologiczne. Światowe zapotrzebowanie na awokado zwiększa się wprost proporcjonalnie do jego ceny, a jego uprawa nie jest bez znaczenia dla środowiska. Wiąże się z ogromnym zużyciem wody (na wyprodukowanie jednego kilograma awokado potrzeba około 1000 litrów wody) oraz masową wycinką drzew. W słynącym z uprawy awokado meksykańskim stanie Michoacán co roku wycina się 6-8 tysięcy hektarów lasów na uprawę owocu — tyle, ile liczy powierzchnia największej dzielnicy Warszawy, Wawra.

Co będziemy jeść w 2019 roku. Najzdrowsze kulinarne trendy.

Warto też mieć na uwadze, że pieniądze z naszych zakupów często trafiają do karteli narkotykowych, które, ze względu na lukratywny biznes związany ze sprzedażą awokado, przejęły kontrolę nad plantacjami. Niestety, w tej chwili trudno jest określić czy nasze awokado pochodzi z uprawy należącej do karteli, lub czy bezpośrednio przyczyniło się do masowej wycinki drzew. Najlepiej więc chociaż trochę ograniczyć spożywanie owocu i sprawdzać jego miejsce pochodzenia. Albo zamienić je na coś innego. Jako alternatywę, proponujemy tosty z zielonym groszkiem lub bobem. Mniej kaloryczne, a wciąż tak samo zdrowe i... kolorowe.

Polecane wideo

Komentarze

Polecane dla Ciebie