Lalka Barbie ma już 60 lat! Przyglądamy się, jak wpłynęła na modę
fot. materiały prasowe

Lalka Barbie ma już 60 lat! Przyglądamy się, jak wpłynęła na modę

Muza projektantów i artystów, którą ubierali Dior i Oscar de la Renta, a Andy Warhol malował. Barbie to o wiele więcej niż zwykła zabawka, to ikona, która zmieniła kulturę.
18.05.2019

Tam gdzie natura musi zadowolić się jedynie przybliżeniem, plastik osiąga doskonałość”, skomentowała fenomen Barbie jej badaczka, krytyczka kultury M.G. Lord. Najsłynniejsza lalka świata fascynuje, stawia wyzwania, uczy i inspiruje. Już w późnych latach 50., gdy zadebiutowała w czarno-białym kostiumie kąpielowym, z idealnie spiętymi włosami, czerwonymi ustami i charakterystycznymi dla dekady okularami o kocim kształcie, uznana została za znak nowoczesności. Była inna niż wszystko, co dzieci i dorośli widzieli do tej pory. Wkrótce stała się czymś o wiele więcej niż zwykłą zabawką: 30-centymetrowym ideałem piękna, nośnikiem zmian, ikoną kultury i mody, muzą projektantów.

Lalka Barbie stworzona na podobieństwo Karla Lagerfelda / fot. materiały prasowe

Lalka Barbie: Krótka historia

Amerykanka Ruth Handler z zaciekawieniem przyglądała się, jak jej córka Barbara bawi się z koleżankami laleczkami, które wycięły sobie z papieru. Dziewczynki nadawały im imiona, przypisywały wiek i zawód. Jedne wytypowały na studentki topowego college’u, inne na cheerleaderki, kolejne były lekarkami czy sprzedawczyniami. Ich domy, wznoszone siłą dziecięcej wyobraźni, raz stawały się pałacem, raz willą, czasem jednorodzinnym bungalowem lub akademikiem. Obserwując bawiące się dziewczynki, Handler postanowiła stworzyć lalkę, która w naturalny sposób odpowiadać będzie ich potrzebom. A to jej zdaniem znaczyło, że w przeciwieństwie do wszechobecnych szmacianych laleczek niemowląt ta powinna być dorosłą kobietą. Pomysłem postanowiła podzielić się z mężem, Elliotem Handlerem, współzałożycielem firmy Mattel. Jednak ani on, ani szefowie przedsiębiorstwa nie przyjęli projektu z entuzjazmem. Prace nad nowatorską lalką zatrzymano.

Lalka Barbie inspirowana Iris Apfel.

Trzy lalki z Niemiec – pierwowzory lalki Barbie

Wszystko się zmieniło, gdy w 1956 roku Ruth wróciła z podróży do Niemiec, gdzie napotkała Lilli – plastikowe ucieleśnienie postaci z komiksu rysowanego przez artystę Reinharda Beuthiena dla gazety Bild. Handler przywiozła trzy takie laleczki i tym przekonała zarząd Mattela, że może pomysł na lalkę wyobrażającą dorosłą kobietę nie jest tak bardzo chybiony. Trzy lata później Barbie Millicent Roberts (nazwana na cześć Barbary, córki Ruth) zadebiutowała na nowojorskich targach zabawek. Pierwszą Barbie można było kupić za jedyne trzy dolary w wersji blonde i brunette. Dodatkowo od razu zaprojektowano dla niej ubrania – pomniejszone wersje kreacji wybiegowych z Paryża kosztowały od jednego do pięciu dolarów. Sukces przyszedł od razu. Już w pierwszym roku sprzedało się ponad 300 tysięcy lalek. Dzisiaj, dokładnie 60 lat później, autentyczny model #1 utrzymany w dobrym stanie jest wart ponad 100 tysięcy złotych.

Barbie: Ciało, kariera, feminizm

Pierwsza Barbie z 1959 roku powoli przyjmowała do swojego grona coraz więcej plastikowych znajomych. Dwa lata po premierze Mattel wprowadził do sprzedaży lalkę z rudymi włosami i pierwszego Kena (nazwanego na cześć Kennetha Handlera, syna Ruth). Potem lalkę Afroamerykankę i Latynoskę. Jedną z najgłośniejszych zmian było wprowadzenie w 2016 roku Barbie plus size, co ze względów społecznych było ważnym krokiem. Szczególnie że od samego początku, tak jak dzieci oszalały na punkcie nowej lalki, tak dorosłe kobiety – na punkcie jej figury. Ciało Barbie niebezpiecznie obnażyło ich marzenia – długie nogi, mocne wcięcie w talii, piękna symetryczna twarz, sięgające pasa błyszczące blond włosy, kształtne piersi. A do tego wymiary (w skali) 36-18-38, które – choć na zabawce wyglądają obłędnie – dla prawdziwej kobiety są absolutnie nieosiągalne.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

This morning I woke up ready to crush it! How about you? #barbie #barbiestyle

Post udostępniony przez Barbie® (@barbiestyle)

Badacze kultury są zgodni: słynna lalka zmieniła nasze postrzeganie piękna i podejście do ciała. To Barbie jest jednym z powodów, dla których ciało zaczęto traktować jak projekt. Zdrowe odżywianie, sport, dbanie o włosy i paznokcie, modny styl mają zapewnić nie tylko dobre samopoczucie, ale też świetny wygląd. Barbie nauczyła nas także marzyć i ma potwierdzać, że możliwe jest dosłownie wszystko. Już w 1985 roku powstała kampania pod hasłem We Girls Can Do Antyhing (z ang. my, dziewczyny, możemy wszystko), w której dziewczynki śpiewały: „Wszystko jest możliwe, wystarczy spróbować”. Dziś dzieci mogą bawić się lalką, która „wykonuje” 125 zawodów, w tym prezydenta Stanów Zjednoczonych. Udowadnia też, jak ważna jest kobieca przyjaźń. Szczególnie widać to w filmach z Barbie w roli głównej, w których ponad relacje damsko-męskie zawsze przedkłada koleżanki.

10 ciekawostek o Barbie z najnowszego albumu o lalce.

Barbie: Muza projektantów

Barbie od początku była silnie związana ze światem mody. Nie ma drugiej lalki, która współpracowałaby z taką liczbą kreatorów i marek. Pierwszy dla Barbie w 1985 roku projektował Oscar de la Renta, który stworzył kolekcję składającą się z sześciu kreacji. Barbie nosiła też ubrania od Christiana Diora, Burberry, Givenchy czy Donny Karan. Pierwszą znaną osobą, którą imitowała Barbie, była Twiggy, supermodelka lat 60. Później Barbie przeobrażała się jeszcze w Grace Kelly (w sukni ślubnej), Karla Lagerfelda czy Amelię Earhart. Stała się absolutnym fenomenem kulturowym – malował ją Andy Warhol, najwięksi projektanci pokroju Jeremy’ego Scotta, Christiana Louboutina czy Very Wang puszczali na wybiegi projekty inspirowane jej stylem.

Kolekcja Moschino inspirowana Barbie / fot. Getty Images

W tym roku Barbie świętuje 60. urodziny, a obchodzi je pod hasłem: „Inspirujemy kobiety od 1959 roku”. Z tej okazji firma Mattel uhonorowała lalką Barbie Shero kobiety, które w pozytywny sposób zmieniają świat, między innymi aktorkę i aktywistkę Yarę Shahidi, tenisistkę Naomi Osakę i modelkę Adwoę Aboah, która walczy o prawa kobiet. Powstał również projekt Dream Gap, wspierający młode dziewczyny w osiągnięciu wymarzonego celu. Celebracja zaowocowała też nowymi jubileuszowymi współpracami. Mohito wypuściło inspirowaną strojem pierwszej Barbie czarno-białą kolekcję, w której znaleźć można T-shirty, spodnie i bluzę z wizerunkiem ikony. Marka Paso urodziny lalki świętuje linią różowo-szarych plecaków i akcesoriów, Many Mornings projektuje wielokolorowe skarpety z charakterystycznym logo, a polska firma kosmetyków Uroda stworzyła aż pięć nowych zapachów dedykowanych Barbie. Do obchodów dołączyły też marki Sergio Tacchini (pastelowe ubrania sportowe), Patrizia Pepe oraz duet Bizuu, który na wybiegu zaprezentował propozycję kolekcji Barbie dla dziewczynek: komplet dresowy, krótką spódnicę z falbanami, bluzkę z golfem i krótkie, kończące się przed kolanami legginsy. Barbie wciąż będzie zmieniać świat, bo nie jest zwyczajną zabawką. Jest ikoną, która każdego dnia na całym świecie sprzedaje się co trzy sekundy.

Polecane wideo

Komentarze

Polecane dla Ciebie