6 rzeczy, które sprawiają, że czujesz się ociężała, mimo, że zdrowo się odżywiasz
fot. Getty Images

6 rzeczy, które sprawiają, że czujesz się ociężała, mimo, że zdrowo się odżywiasz

Czyli czego unikać, chcąc mieć płaski brzuch?
05.06.2019

Czego nie robić, chcąc mieć płaski brzuch

Dbasz o to, by zdrowo się odżywiać, a mimo to regularnie czujesz się ociężała, a do tego ledwo dopinasz jeansy? Jeśli wykluczyłaś już nietolerancje pokarmowe, najwyższa pora, by bliżej przyjrzeć się swojemu trybowi życia. Wzdęcia mogą bowiem wynikać z drobnych codziennych przyzwyczajeń. Które, choć nie zwracamy na nie uwagi, mogą być niekorzystne w skutkach. Oto czarna lista.

Przyczyny wzdęć niezależne od diety

1. Za mało przeżuwasz

Zamiast delektować się posiłkiem, zjadasz go w pośpiechu? To błąd. Nie tylko dlatego, że z każdym kęsem połykasz także, będące przyczyną wzdęć, powietrze. Ale i dlatego, że utrudniasz organizmowi trawienie – w końcu proces ten zaczyna się już w jamie ustnej. Jeśli go uniemożliwiasz, jelita będą miały podwójną robotę. I nie będą z tego powodu zadowolone. Rozwiązanie jest proste – zwracaj uwagę na to, jak często i jak dokładnie rozgryzasz pokarm (mówi się, że warto policzyć wówczas do trzydziestu). Dodatkowa korzyść? Większa (bo dłuższa) przyjemność z jedzenia.

2. Jesz w nieprawidłowej pozycji

Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych przez Harvard Medical School zgarbiona postawa w trakcie i po jedzeniu może wywoływać zgagę. Dlaczego? Nacisk na żołądek sprawia, że kwasy żołądkowe nie przemieszczają się prawidłowo i... przedostają się do przełyku. By tego uniknąć – usiądź prosto. Proste!

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Made it to #Paris! Jet lag AF but nothing a little champagne can’t fix, right? Maybe???

A post shared by Olivia Culpo (@oliviaculpo) on

3. Jesteś zestresowana

Ponieważ nasz mózg i jelita są ze sobą ściśle powiązane (nie bez powodu mówi się, że jelita są drugim mózgiem), towarzyszące nam na co dzień napięcie i stres przeszkadzają w trawieniu. I wzdęcie gotowe. By go uniknąć, postaraj się jeść posiłki w spokoju. Nie rób tego przy biurku w pracy, lepiej wygospodaruj czas, by wyjść na lunch – choćby tylko do biurowej kuchni. 

4. Piszesz wiadomości podczas jedzenia

Nieistotna z pozoru czynność, jest szkodliwa w skutkach. Nie tylko przyczynia się do powstawania wzdęć, ale i powoduje że przybieramy na wadze. Tak wynika z raportu przeprowadzonego przez The American Journal of Clinical Nutrition. Dlaczego tak się dzieje? Okazuje się, że gdy nie koncentrujemy się na jedzeniu, po pierwsze – nie przeżuwamy wystarczająco często (patrz punkt pierwszy), po drugie – mamy tendencję do zjadania zbyt dużo. 

5. Jesteś odwodniona

Choć mogłoby się wydawać, że jest wręcz odwrotnie – im więcej pijesz, tym jesteś lżejsza. Organizm nie ma bowiem powodów, by zatrzymywać wodę (a to właśnie wówczas, wyglądasz na grubszą). Ale to tylko jeden z powodów, dla którego warto pić często i dużo. Drugi jest taki, że zdrowa dieta, to dieta bogata w błonnik. A do jego trawienia woda jest niezbędna. Tylko wtedy układ pokarmowy pracuje prawidłowo. Dwa litry płynów dziennie to minimum.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Karlie Kloss (@karliekloss) on

6. Masz siedzącą pracę

Nie namawiamy cię, by od razu składać wypowiedzenie. Jeśli jednak większość czasu spędzasz przy biurku, pamiętaj, by pozostałej części dnia zadbać o niezbędną porcję ruchu – idź na spacer, na rower albo na siłownię. Siedząca postawa nie jest naturalna (czytaj – najzdrowsza) dla człowieka, spowalnia perystaltykę i nie sprzyja prawidłowemu krążeniu. By organizm działał bez zarzutów, w pracy od czasu do czasu wstawaj od biurka (byle nie do automatu z batonami). 

Polecane wideo

Komentarze

Polecane dla Ciebie