Tych zmian w branży mody możemy spodziewać się już w ciągu najbliższych miesięcy
Nowy Jork / fot. imaxTree / agencja Free

Tych zmian w branży mody możemy spodziewać się już w ciągu najbliższych miesięcy

Moda przyszłości? Nie, to dzieje się już teraz!
29.01.2018

Zgodnie z ostatnim raportem McKinsey & Company globalny wzrost sprzedaży w branży mody w 2018 roku wyniesie od 3,5% do 4,5%. To wynik nieco lepszy niż w ubiegłych latach. Jednak by faktycznie osiągnąć taki rezultat, marki muszą wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Jakich zmian możemy spodziewać się w przeciągu kilkunastu najbliższych miesięcy?

„Klient Nasz Pan”

Powiedzenie stanie się jeszcze bardziej adekwatne. Wymogi stawiane przez nas, czyli konsumentów, są się coraz bardziej wyszukane. Coraz częściej kupujemy przez internet. Domagamy się jeszcze bardziej interaktywnych platform. Oczekujemy dwudziestoczterogodzinnej obsługi (popularne stają się czaty z konsultantami na stronach internetowych, dostępne 24 godziny na dobę) i darmowej, ekspresowej wysyłki (najlepiej do 48 godzin) w designerskim opakowaniu. Zanim zapłacimy za paczkę, chcemy przymierzyć jej zawartość (tę opcje oferuje już Amazon Try-Before-You-Buy). A na dodatek wybieramy marki, które odzwierciedlają nasze wartości. Wymagamy informacji z jakich materiałów, w jakich warunkach oraz gdzie została wyprodukowana nasza nowa sukienka czy nowa para spodni. Stawiamy na rzeczy firm, które są autentyczne, i które nie mają nic do ukrycia. Jednocześnie nie jesteśmy obojętni na ceny.

 

18 trendów na 2018 rok. Przepowiadamy przyszłość!

 

Gdy jednak zdecydujemy się na zakupy w sklepie stacjonarnym, i tak będziemy korzystać z technologii. Na przykład skanować metkę danego produktu, by poznać jego „historię”, sprawdzić cenę czy dokonać transakcji przez aplikację w telefonie, by uniknąć stania w kolejce do kasy (taki system funkcjonuje już na przykład w Stanach Zjednoczonych w sieci sklepów Target).

Blockchain

Blockchain to technologia, dzięki której narodził się Bitcoin. W 2018 roku znajdzie również swoje zastosowanie w branży mody. W związku z tym, że konsumenci chcą dokładnie znać łańcuch dostaw, niektóre marki stosują Blockchain w celu udostępnienia tych danych. Już podczas tygodnia mody w Szanghaju w 2016 roku, nowojorska marka Babyghost wszyła czipy do rzeczy ze swojej kolekcji, by goście za pomocą aplikacji mogli dowiedzieć się więcej o danym produkcie. Z kolei niedawno firma jubilerska De Beers ogłosiła, że skorzysta z technologii Blochain, by udostępniać szczegółowe informacje dotyczące czystości diamentów.

 

Pokazy mody

Podczas mojej ostatniej rozmowy z modelką Zuzą Bijoch dowiedziałam się, że w 2018 roku będziemy oglądać więcej pokazów kolekcji, które nie będą odbywać się na klasycznym wybiegu. Kolekcje nabiorą formę nieco bardziej statyczną i organizowane będą między innymi w showroomach czy w muzeach. Inne domy mody postawią wyłącznie na technologię. Organizacja pokazów jest kosztowna, a ich transmisja przez media społecznościowe pomaga w dotarciu do większej ilości konsumentów w szybszym czasie. Projektanci postawią także na różnorodność wśród modelek – do swoich kampanii będą angażować dziewczyny w różnych rozmiarach i w różnym wieku. To kolejny krok w stronę konsumentów.

 

Influencerzy

Około 10 lat temu popularne stały się blogerki modowe, które szybko osiągnęły status influencerów. Początkowo ich domeną były produkty z branży modowej. Jednak w 2018 roku udowodnią, że reklamują cały segment lifestyle – wnętrza, samochody, jedzenie, podróże... Ich rekomendacje dla wielu konsumentów są najbardziej przekonujące. Teraz jednak dowiemy się, która z rekomendacji jest autentyczna, a która... opłacona. Na przykład w Stanach Zjednoczonych, Federal Trade Commission wymaga, by influencerzy ujawniali, kiedy dana współpraca wiąże się z kontraktem z daną marką. Wystarczy po prostu hasztag #ad, albo opis „paid partnership” przy zdjęciach na Instagramie.

 

Blogerki modowe zmieniają profesję. Czym teraz będą się zajmować?

 

Anna Radke – adwokat branży kreatywnej, nowojorczanka z wyboru oraz wielka pasjonatka koszykówki

Polecane wideo

Komentarze

Polecane dla Ciebie